V minulém díle Cvokhauzu jsme psali o britské spisovatelce Joanne K. Rowlingové. Vraťme se k ní i dnes, neboť její jméno se neztrácí z titulních stran novin a hlavních zpráv v televizích či na internetu. Je tu totiž fungl nová anti-rowlingovská aféra. Jak píše server iDnes, Rowlingová čelí další kritice. Vadí „židovští“ skřeti se zahnutým nosem. Spisovatelka J. K. Rowlingová se v posledních týdnech stala znovu terčem kritiky. V izraelských novinách jí vyčetli údajný antisemitismus v jí vytvořeném kouzelnickém světě.
„Jednoznačná karikatura Žida z antisemitské literatury,“ cituje deník The Times of Israel Jona Stewarta, který ve své talk show pozastavil nad vypodobením skřetů z Gringottovy banky. „Divím se, že se neozývá širší pokřik kvůli zobrazení postav se zakřiveným nosem, které řídí banky v potterovském světě. Byla to jedna z věcí, kde jsem to viděl na obrazovce a čekal jsem reakce diváků jako ‚sakra, ona do toho kouzelnického světa naházela Židy, aby řídili tu zas..nou podzemní banku,‘ ale nikdo se kupodivu neozýval,“ pravil Stewart. Podle něj je zobrazení skřetů jako Židů srovnatelné s nechvalně známým antisemitským traktátem „Protokoly sionských mudrců“, který sloužil jako záminka nenávisti k Židům na začátku 20. století.
Stewartova připomínka není nová. Aktivista Rafi Shimonov na Twitteru shromáždil další příklady, kde si lidé všímají podobnosti mezi skřety a antisemitskými stereotypy. „Podívejte se, jak reagují lidé na youtube pod ukázkou z filmu, kde prochází Harry bankou vyzdobenou šesticípými hvězdami. V komentářích vládnou antisemité, kteří Rowlingovou vychvalují,“ popisuje ve vláknu. „V lesích vládnou kentauři, školy řídí čarodějové a duchové. Ale kdo kontroluje banky? Židi, no jasně! Malí židovští skřeti s obrovským nosem,“ uváděl pro změnu Pete Davidson v Saturday Night Live v roce 2020.
Tomu tedy říkám argument. Stavět na první pohled idiotskou, ale za určitých okolností likvidační pomluvu velké autorky na výtvarném pojetí pohádkové postavy! Připomíná mi to, jak před časem protestovala nějaká podobně mentálně nedomykavá individua v Rusku proti tomu, že prý podle nich postava skřítka Dobyho připomínala karikaturu Vladimíra Putina. Podle podobné logiky by bylo nutno zakázat všechny klasické ruské pohádky obsahující postavu Baby Jagy, jež disponovala rovněž dlouhým zahnutým nosem. Vzpomeňte na Mrazíka!
—
Apropos Mrazík – symbol vánočních televizních programů. Tož vzpomeňme ještě jednou s odstupem na Vánoce, a to spolu s norskými kulturtrégery, kteří se letos opravdu činili. Nejen že v remaku Vorlíčkovy pohádky Tři oříšky pro Popelku vyrobili z princových pobočníků homosexuální (a na plátně se celující) bratrstvo, ale ještě větší trefa do pomyslné černě byla vánoční reklama norské státní pošty. Otec Vánoc, postava, která ve Skandinávii rozdává dárky, se v ní líbá s jiným mužem a společně slaví Štědrý večer. Dlouhá verze poštovní reklamy má čtyři minuty. Lehce prošedivělý muž v ní tráví každý rok svátky s rodinou své sestry a na Štědrý večer se vždy krátce setká s vousatým mužem v červeném kabátě, který k němu dorazí komínem. Jeden rok ovšem muži přinese dárky poštovní doručovatelka. Otec Vánoc se pak ale objeví uprostřed obývacího pokoje a svého hostitele políbí.
Reklama pochopitelně vyvolala kritickou odezvu, zejména mimo Norsko. V některých částech světa tato reklama budí kontroverze, část veřejnosti odsuzuje sexualizaci vánočního idolu, jiným vadí, že je v reklamě nevěrný paní Clausové. Nepochybně ani to však Nory neodradí od podobných zářezů na pažbě hloupostí. Ostatně – čemu se divit. Takhle překrásná severská země je proslulá mimo jiné i svým zdivočelým administrativním inženýrstvím – vzpomeňme třeba instituci Barnevernet, která odebírá děti rodičům, když usoudí, že nejsou vhodni k jejich výchově.
Zamýšlel jsem se, proč se takové hrůzy dějí právě v zemi sobů, fjordů a jezer. Napadlo mě jediné vysvětlení: prohibice. V 19. století v Norsku začal bujet nemírný alkoholismus, během první světové války pak země zavedla úplnou prohibici, ta se ale zcela neosvědčila – alkohol se často pašoval. Nyní platí prohibice částečná. Omezeny jsou reklamy na alkohol a všechny nápoje jsou zatíženy vysokou daní – jsou tedy velmi drahé. Půl litru piva vyjde v přepočtu na několik stovek. Pivo lze koupit v supermarketu jen v omezené hodiny a všechno pití s obsahem alkoholu nad 4,75 procenta lze sehnat pouze ve specializovaných obchodech zvaných Vinmonopolet. Podle vlastní zkušenosti mohu potvrdit, že těchto obchodů je po čertech málo a mají zdrcující otevírací dobu (např. jen dvě či tři hodiny kolem poledne), čili ani při nejlepší vůli si nemůžete nikde koupit lahvinku vína cestou na večerní setkání s přáteli. Není pak divu, že na předzahrádkách posedávají norští mlaďoši ucucávající přeslazenou limošku. Možná i díky tomu je Norsko zemí podmračených lidí.
—
Na portálu Pravý prostor (a mnohých dalších webových zdrojích) jste se mohli dočíst text, o němž nelze najisto říci, že je autentický, ale zcela určitě je pravdivý, tak se o něj podělím i zde:
Slova reportéra ze Skynews Australia, určená mladým lidem, kteří nedávno demonstrovali za klima:
„Jste první generace, která má klimatizaci v každé učebně, vaše výuka je založená na počítači, televizi máte v každé místnosti, elektronické prostředky můžete používat celý den.
Místo chůze do školy využíváte všechny typy přepravy vozidly se spalovacími motory. Spoustu z vás dokonce denně vezou rodičovským „taxíkem“ do třídy.
Jste zatím největším spotřebitelem spotřebního zboží v dějinách lidstva. Všichni si pořád kupujete nové oblečení, abyste byli trendy, i když loňské věci jsou pořád úplně v pohodě.
Těžko někdo z vás si spraví oblečení, netušíte, jak vyměnit rozbitý zip, natož jak zvládnout šicí jehlu. Zahodilo se to, co to drží. Váš protest bude oznámen prostřednictvím digitálních a elektronických prostředků.
Telefon i tablet jsou online po dobu 24 h. Se všemi svými elektronickými hračkami jste největší uživatelé energie
Před protestem vypněte klimatizaci nebo topení, choďte do školy, vypněte telefony, počítače, Xboxy, Playstations a přečtěte si knihu, udělejte si vlastní sendvič, místo toho, abyste ho kupovali připravený v plastovém obalu.
Nic z toho se nestane, protože jste sobečtí, špatně vycvičení, manipulovaní lidmi, kteří vás využívají a říkají, že děláte vznešenou věc, zatímco se bavíte a užíváte si nejšílenější západní luxus.
Probuďte se a držte svou rozmazlenou hubu. Najděte fakta před protestem, začněte zlepšovat svět sami u sebe a nevyhlašujte za pachatele lidi, kteří žili celý život udržitelně.
Nic jste v životě nedokázali, všechno vám vybudovali lidé, kteří jsou nyní v předdůchodovém a důchodovém věku anebo dnes již nežijí….