Email: pzantovsky @ seznam.cz
Tel. +420 732 545 524
Pondělí, 2 října, 2023
Petr Žantovský
  • Domů
  • Komentáře
  • Pražská kavárna
    Pražská kavárna – Interview s Vladimírem Kočandrlem

    Pražská kavárna – Interview s Vladimírem Kočandrlem

    Pražská kavárna – interview s Jankem Ledeckým

    Pražská kavárna – interview s Jankem Ledeckým

    Pražská kavárna – Intervew s Janem Skopečkem

    Pražská kavárna – Intervew s Janem Skopečkem

    Pražská kavárna – host: Petr Štěpánek

    Pražská kavárna – host: Petr Štěpánek

    Pražská kavárna – interview s Jozefem Banášem

    Pražská kavárna – interview s Jozefem Banášem

    Pražská kavárna – interview s prof. Petrem Neužilem

    Pražská kavárna – interview s prof. Petrem Neužilem

    Pražská kavárna – Interview s Benjaminem Kurasem

    Pražská kavárna – Interview s Benjaminem Kurasem

    Pražská kavárna – interview s Vlastimilem Vondruškou

    Pražská kavárna – interview s Vlastimilem Vondruškou

    Pražská kavárna – host: Jiří Rusnok

    Pražská kavárna – host: Jiří Rusnok

    Pražská kavárna – host: Jan Cimický

    Pražská kavárna – host: Jan Cimický

    Pražská kavárna je tady!

    Pražská kavárna je tady!

    Prazska_kavarna_13_dil_Klaus_160905

    Václav Klaus

    Prazska_kavarna_11_dil_Berkovec_160829

    Stanislav Berkovec

    Prazska_kavarna_10_dil_Bartosek_Praha_160822

    Jan Bartošek

    Prazska_kavarna_9_dil_Jandak_160815

    Vítězslav Jandák

    Prazska_kavarna_8_dil_Koroni_160808

    Boris Koroni

    Prazska_kavarna_7_dil_Svoboda_160801

    Jiří Svoboda

    Prazska_kavarna_6_dil_Novotny_160725

    Stanislav Novotný

    Prazska_kavarna_5_dil_Jakl_160718

    Ladislav Jakl

    Prazska_kavarna_4_dil_Foldyna_160711

    Jaroslav Foldyna

    Trending Tags

    • Václav Klaus
    • Stanislav Berkovec
    • Jan Bartošek
    • Vítězslav Jandák
    • Boris Koroni
    • Jiří Svoboda
    • Stanislav Novotný
    • Ladislav Jakl
    • Jaroslav Foldyna
    • Jan Schneider
    • Milan Knížák
    • Miloš Zeman
  • Moje knihy
  • Galerie
  • Kontakt
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Domů
  • Komentáře
  • Pražská kavárna
    Pražská kavárna – Interview s Vladimírem Kočandrlem

    Pražská kavárna – Interview s Vladimírem Kočandrlem

    Pražská kavárna – interview s Jankem Ledeckým

    Pražská kavárna – interview s Jankem Ledeckým

    Pražská kavárna – Intervew s Janem Skopečkem

    Pražská kavárna – Intervew s Janem Skopečkem

    Pražská kavárna – host: Petr Štěpánek

    Pražská kavárna – host: Petr Štěpánek

    Pražská kavárna – interview s Jozefem Banášem

    Pražská kavárna – interview s Jozefem Banášem

    Pražská kavárna – interview s prof. Petrem Neužilem

    Pražská kavárna – interview s prof. Petrem Neužilem

    Pražská kavárna – Interview s Benjaminem Kurasem

    Pražská kavárna – Interview s Benjaminem Kurasem

    Pražská kavárna – interview s Vlastimilem Vondruškou

    Pražská kavárna – interview s Vlastimilem Vondruškou

    Pražská kavárna – host: Jiří Rusnok

    Pražská kavárna – host: Jiří Rusnok

    Pražská kavárna – host: Jan Cimický

    Pražská kavárna – host: Jan Cimický

    Pražská kavárna je tady!

    Pražská kavárna je tady!

    Prazska_kavarna_13_dil_Klaus_160905

    Václav Klaus

    Prazska_kavarna_11_dil_Berkovec_160829

    Stanislav Berkovec

    Prazska_kavarna_10_dil_Bartosek_Praha_160822

    Jan Bartošek

    Prazska_kavarna_9_dil_Jandak_160815

    Vítězslav Jandák

    Prazska_kavarna_8_dil_Koroni_160808

    Boris Koroni

    Prazska_kavarna_7_dil_Svoboda_160801

    Jiří Svoboda

    Prazska_kavarna_6_dil_Novotny_160725

    Stanislav Novotný

    Prazska_kavarna_5_dil_Jakl_160718

    Ladislav Jakl

    Prazska_kavarna_4_dil_Foldyna_160711

    Jaroslav Foldyna

    Trending Tags

    • Václav Klaus
    • Stanislav Berkovec
    • Jan Bartošek
    • Vítězslav Jandák
    • Boris Koroni
    • Jiří Svoboda
    • Stanislav Novotný
    • Ladislav Jakl
    • Jaroslav Foldyna
    • Jan Schneider
    • Milan Knížák
    • Miloš Zeman
  • Moje knihy
  • Galerie
  • Kontakt
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Petr Žantovský
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Domů Komentáře

Zprávy ze cvokhauzu 37.

petrzantovsky od petrzantovsky
24. 5. 2023
Zprávy ze cvokhauzu 37.

Academic icon vector female group of students person profile avatar with mortar board hat symbol for school, college and university degree in flat color glyph pictogram illustration

Knihy vás mohou urazit, varuje univerzita studenty. Hlavně pozor na Orwella a Becketta. Univerzita v Northamptonu varuje dospělé studenty před studiem slavných děl světové literatury. V jednom kurzu čtou třeba texty George Orwella (1984) či držitele Nobelovy ceny Samuela Becketta. Ty mohou být podle univerzitního upozornění „urážlivé a znepokojující“, informoval Daily Mail.

Román 1984, který se běžně probírá i v ČR už na středních školách, patří mezi nejuznávanější a nejvydávanější díla v dějinách. Podle britské univerzity si ale máme dát pozor. V literárním kurzu se totiž mohou dospělí studenti setkat s tématy jako sex, násilí a zneužívání či se sprostými slovy.

Dystopický román George Orwella z roku 1949 se odehrává ve světě, kde je zakázáno samostatně myslet, číst nepovolené knihy nebo také flirtovat a navazovat erotické vztahy. O všem rozhoduje Strana. Lidé musí papouškovat na masových shromážděních jednu ideologii. Rebelové jsou tvrdě stíháni „ideopolicií“ a nakonec bez milosti „vaporizováni“. Také se neustále přepisují dějiny podle toho, jak se to zrovna vládnoucí elitě hodí.

„Nemyslím si, že kdokoliv ve vysokoškolském věku ještě může být šokován knihou,“ uvedl odborník na Orwella David Taylor. Podle Daily Mailu je varování za hranicí parodie.

Vedle románu 1984 akademici identifikovali ještě další potenciálně problematické texty, které jsou také součástí výuky a mohly by dospělé studenty univerzity rozrušit – např. Samuel Beckett a jeho Konec hry nebo komiks V For Vendetta od Alana Moorea a Davida Lloyda, dodal Daily Mail.

Beckett byl přitom jedním z největších dramatiků a spisovatelů v dějinách. Irský autor napsal mimo jiné divadelní hry Čekání na Godota, Konec hry nebo Poslední páska či román Jak to je. V roce 1969 mu byla udělena Nobelova cena.

To všechno je však nepodstatný argument, proti vlastnímu zápecnictví, ubohému šosáctví, konformitou vůči progresivistické invazi intelektuální prázdnoty – a řekněme to bez obalu – přerůstání naší tzv.vyspělé civilizace v docela hnusný Orwellistán. Co na nějaké Nobelově ceně? Pravdu má prťavá a zanedbatelná školička v Northamptonu. Asi není náhodou, že získala status univerzity teprve v roce 2005 a patří k nejméně prestižním v zemi. V tamním žebříčku je na 101. místě ze 121 škol.

—

Pomáda roku 2023. Ženy vpřed! V seriálu zavládla rasová a genderová vyváženost, píšou Novinky.cz.  Legendární Pomáda (1978) znovu ožila. Tentokrát v desetidílném seriálu. Znovu jde o muzikál plný tance a hitů. Divák milující klasiku si ovšem hned na první pohled všimne zásadní změny: obsazení herců všech ras, posílení ženských rolí. Právě Pomáda je totiž obecně považována za snímek, který by se dnes v takové podobě nenatočil.

Seriál u nás uvádí pod názvem Grease: Rise of the Pink Ladies platforma SkyShowtime. Hlavní roli hraje Američanka Marisa Davila. Diváci se i díky ní dostanou do doby, která dějově přechází dnes již legendárnímu filmu, v němž zářili John Travolta a Olivia Newton-John.

Centrem událostí je rok 1954, škola Rydell High, kde se studenti, kteří patří k těm nepříliš oblíbeným, rozhodnou se svou nálepkou bojovat. Po svém, růžově.

Seriál v mnohém těží z filmové předlohy. A to nejen používáním nejrůznějších hlášek, ale také tanečními čísly. Oproti roku 1978, kdy v něm hráli jen „bílí“ herci, v něm ovšem výrazně přibylo těch, kteří se hlásí k menšinám.

Ústřední partu tak tvoří vedle Davily ještě Cheyenne Isabel Wells, Ari Notartomaso a Tricia Fukuhara. Právě ony se stanou nositelkami změn, pokroku. Chtějí se bavit svým vlastním způsobem a splynout s novou érou rychlých aut, napomádovaných vlasů a rock n‘ rollu.

Tvůrci se před jeho natáčením museli vypořádat s řadou předsudků. Zejména v anglofonním světě je muzikál vnímaný jako sexistický, rasistický, genderově nevyvážený a místy až vyloženě urážlivý. Kritici mu vyčítají i to, že vůbec neodráží složení společnosti. Moderní verze se tak snaží všechny tyto připomínky kritiků zapracovat. Filmaři předem avizovali, že zobrazení 50. let citlivě převedou tak, aby „nikoho neurazili“. Vyprávění proto přizpůsobili hollywoodským požadavkům na korektnost.

Tohle nepochopím. Když se genderisté a ethnofilové rozhodli, že budou tvořit nová umělecká, či jen šoubyznysová díla, proč si nevymyslí vlastní hrdiny a příběhy, proč vykrádají klasická témata – od Anny Boleynové (druhá manželka Jindřicha VIII. je zcela ahistoricky předvedená v celé kráse černého těla) přes Tři mušketýry (rovněž Gaskoněc D´Artagnan je „afroameričan“ – po zmíněnou pPomádu). Čekám, kdy nějaký progresivní tvůrce natočí životopisný film o Jimi Hendrixovi, kde bude v hlavní roli excelovat japonský transsexuál. Nebo rovnou celý Woodstock, legendární festival „dětí květin“, se přece mohl docela dobře odehrát v kampusu nějaké progresivní školy plné LGBT fanatiků pod patronátem šíleného kanadského premiéra Trudeaua! A proč tak daleko? Navzdory tomu, co psali Němcová, Erben či Drda, mohl přece hloupý Honza pocházet z homosexuální rodiny senegalského černocha a šikmookého Inuity. To by aspoň lépe vysvětlovalo ten přívlastek, jejž si Honza nese světem a dějinami.

—

Podobně jako již několikrát, i dnes se zastavíme u zajímavých lingvistických úkazů v našich mediálních luzích a hájích. A také opět na skok na akademickou půdu. Asi největším „hrdinou“ v oboru inovace žurnalistického jazyka a (ne)vkusu stůjž Petr Kamberský z Lidovek, jenž uveřejnil věru objevný článek s titulkem    Univerzitní mramorové lejno aneb Proč se musí absolventi za promoci na „Karlovce“ stydět. Autorovi se prý přihodila zvláštní věc – během krátké doby absolvoval trojí promoci, a to jak v Praze, tak na King’s College v Londýně a na University of Edinburgh.

Anglická ani skotská škola, píše zřejmě podle pravdy Kamberský, ostatně proč by si vymýšlel, ačkoli není zřejmé, jakou jím uváděná čísla mají souvislost s dalším textem (posuďte sami), nemají tak ohromující datum založení jako UK (1348), zato mají řádově lepší mezinárodní hodnocení. Obě se dlouhodobě pohybují ve druhé až čtvrté desítce žebříčků světových univerzit, ať už citujeme Times Higher Education ranking, šanghajský Academic Ranking of World Universities, či QS World University Rankings. Karlovka je v tom prvním na 500. až 600., ve druhém na 300. až 400. a ve třetím na 288. místě. Kamberský prý „nehodlá teď univerzitu tepati za akademickou výkonnost, jen to připomíná kvůli kontextu. Chce jen připomenout rituály, kvůli nimž se za svou školu bolestně stydí.“ Nuže, o jaké rituály jde?

Kamberský předesílá, že nepožaduje, aby kterákoli ze škol zradila své tradiční zvyklosti. Aby udělala z promoce karneval, vnucovala absolventům americké hranaté čepice a rozdávala báječné kreditní karty. „Ale zaprděnost a zkostnatělost, které z pražské školy čpějí, je degutantní,“ dodává doslova. Pokud vás udivilo poslední, nepříliš vídané slovo, pak vězte, že podle slovníků znamená „nechutný, odporný“.,

Co tedy Kamberskému nepřijde „degutantní“, natož „zaprděné“? Citujme: „Promoce na King’s College… je velkolepá, důstojná a radostná. ,Prožíváme velký den, pojďme si ho užít,´ říkají pořadatelé a studenti, jejich přátelé a rodiny z celého světa tleskají, provolávají slávu, i tu slzičku uroní. To samé v samotném srdci Skotska: dudy, kilty, dojemný sborový zpěv. Nádherná aula, všude radost, že po letech dřiny a často i odříkání vyrážejí konečně mladí do světa. A jejich blízcí, kteří je celou dobu podporovali a často s nimi strázně spoluprožívali, si to mají užít s nimi. Že mají hosté při obou obřadech v ruce brožuru (program jako v divadle), která je provede celým univerzitním rituálem včetně seznamu všech dnešních absolventů, je samozřejmostí.“ Zatímco promoci na UK Kamberský hodnotí jako „funus komunistických papalášů. Hosté nesmějí nic, jen sedět jak myšky, ohromené majestátem akademiků. Kdosi předčítá latinský text, jemuž nikdo ze zúčastněných nerozumí. Nikdo se nedozví, co vlastně studenti slavnostním Spondeo ac polliceor slibují.“ Někdo by panu Kamberskému mohl vysvětlit, že latinský výraz znamená prostě „Slibuji.“ Je mu to málo? Zejména slibuje-li se v historických zdech, které viděly promovat tolik významných osobností českých i světových dějin, že jen možnost stát za nimi v závěsu či ve stínu je samo o sobě závazkem. Co by chtěl víc?

Dozvídáme se vzápětí: „Chystáte-li se na promoci s malým dítětem, máte smůlu. Zatímco na svatbu i na pohřeb, do kostela i na úřad s dětmi můžete, jediné místo, kde je dětem do pěti let vstup nepřímo zakázán, je promoce na Karlově univerzitě. Takže absolvent s malými dětmi se musí rozloučit s přítomností partnera/partnerky, neb ten musí stát venku a čekat. Univerzita Karlova předpokládá, že všichni hosté jsou nesvéprávní dementi a nejspíše by nechali své potomstvo pobíhat po aule a čurat akademikům na taláry.“ O nesvéprávnosti bych spíše přemýšlel u pana Kamberského. Jásot, brekot a jiné zvuky obvykle vyluzované dětmi nízkého věku vskutku nekorespondují s rituálem, který zde probíhá. A spoléhat na to, že se každému z (pra)rodičů takových robat podaří eliminovat jejich přirozené projevy, svědčí o tom, že pan Kamberský asi nikdy s tak malým dítětem na žádnou slavnostní událost nezavítal, jinak by si odpustil ta hrubá slova o „dementech“.

Závěr pana Kamberského? „Promoce na UK je mramorové lejno.“ Docela bych mu přál, aby se za ním rozeběhl byť jen jediný ročník absolventů, promovaných v tom „lejnu“ a vysvětlil mu, zač je toho na univerzitě talár. Pokud tedy pan Kamberský ví, co to slovo znamená.

SdíleníTweet

Související příspěvky

Mikrofon z druhého břehu
Komentáře

Mikrofon z druhého břehu

29. 9. 2023
Pepa Nos a Pavel Foltán zhudebnili moje texty
Komentáře

Pepa Nos a Pavel Foltán zhudebnili moje texty

29. 9. 2023
Rozhovor s Vladimírem Frantou na YouTube
Komentáře

Rozhovor s Vladimírem Frantou na YouTube

29. 9. 2023
Zpátky ve cvokhauzu 56.
Komentáře

Zpátky ve cvokhauzu 56.

28. 9. 2023
Žádáme svobodu slova!
Komentáře

Žádáme svobodu slova!

23. 9. 2023
Živé vysílání PŽ na Svobodném rádiu
Komentáře

Na Svobodném rádiu (nejen) o České televizi, cenzuře atd.

23. 9. 2023

Nejčtenější články

  • Myš provokuje tygra

    Myš provokuje tygra

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Zprávy ze cvokhauzu 10.

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Zprávy ze cvokhauzu 2.

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Zprávy ze cvokhauzu 5.

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Zprávy ze cvokhauzu 52.

    5
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Napsali mi z Aktuálně…

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Pozvání na Vlastenecké setkání 2020 v Příčovech

    7
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Zprávy ze cvokhauzu 4.

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Kdo tady porušuje zákon?

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Volby podle Orwella

    0
    Sdílení 0 Tweet 0

Náhodné články

Pohled přes rameno 3.6.2022

Pohled přes rameno 25. 2. 2023 aneb Druhý Vítězný únor

28. 2. 2023
Zprávy ze cvokhauzu 21.

Zprávy ze cvokhauzu 21.

4. 12. 2020
Interview v TV studiu Pavla Černockého 9.7.2020

Interview v TV studiu Pavla Černockého 9.7.2020

10. 7. 2020
Petr Žantovský

* 1962, novinář a VŠ pedagog, od roku 2012 stálý autor a komentátor portálu Parlamentní listy.

ARCHÍV

  • Senátní volby
  • Životopis
  • Reference
  • K čemu je Senát?
  • Můj program
  • Příspěvky

© 2020 Petr Žantovský. Všechna práva vyhrazena.

Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Domů
  • Komentáře
  • Pražská kavárna
  • Moje knihy
  • Galerie
  • Kontakt

© 2020 Petr Žantovský. Všechna práva vyhrazena.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Webové stránky ukládají v souladu se zákony na vaše zařízení soubory, obecně nazývané cookies, potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely. Používáním těchto stránek s tím vyjadřujete souhlas. PŘIJMOUTVíce informací
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Nezbytné Vždy povoleno

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Není nutné

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Add New Playlist