Email: pzantovsky @ seznam.cz
Tel. +420 732 545 524
Úterý, 13 května, 2025
Petr Žantovský
  • Domů
  • Komentáře
  • Pražská kavárna
    Pražská kavárna – Interview s Vladimírem Kočandrlem

    Pražská kavárna – Interview s Vladimírem Kočandrlem

    Pražská kavárna – interview s Jankem Ledeckým

    Pražská kavárna – interview s Jankem Ledeckým

    Pražská kavárna – Intervew s Janem Skopečkem

    Pražská kavárna – Intervew s Janem Skopečkem

    Pražská kavárna – host: Petr Štěpánek

    Pražská kavárna – host: Petr Štěpánek

    Pražská kavárna – interview s Jozefem Banášem

    Pražská kavárna – interview s Jozefem Banášem

    Pražská kavárna – interview s prof. Petrem Neužilem

    Pražská kavárna – interview s prof. Petrem Neužilem

    Pražská kavárna – Interview s Benjaminem Kurasem

    Pražská kavárna – Interview s Benjaminem Kurasem

    Pražská kavárna – interview s Vlastimilem Vondruškou

    Pražská kavárna – interview s Vlastimilem Vondruškou

    Pražská kavárna – host: Jiří Rusnok

    Pražská kavárna – host: Jiří Rusnok

    Pražská kavárna – host: Jan Cimický

    Pražská kavárna – host: Jan Cimický

    Pražská kavárna je tady!

    Pražská kavárna je tady!

    Prazska_kavarna_13_dil_Klaus_160905

    Václav Klaus

    Prazska_kavarna_11_dil_Berkovec_160829

    Stanislav Berkovec

    Prazska_kavarna_10_dil_Bartosek_Praha_160822

    Jan Bartošek

    Prazska_kavarna_9_dil_Jandak_160815

    Vítězslav Jandák

    Prazska_kavarna_8_dil_Koroni_160808

    Boris Koroni

    Prazska_kavarna_7_dil_Svoboda_160801

    Jiří Svoboda

    Prazska_kavarna_6_dil_Novotny_160725

    Stanislav Novotný

    Prazska_kavarna_5_dil_Jakl_160718

    Ladislav Jakl

    Prazska_kavarna_4_dil_Foldyna_160711

    Jaroslav Foldyna

    Trending Tags

    • Václav Klaus
    • Stanislav Berkovec
    • Jan Bartošek
    • Vítězslav Jandák
    • Boris Koroni
    • Jiří Svoboda
    • Stanislav Novotný
    • Ladislav Jakl
    • Jaroslav Foldyna
    • Jan Schneider
    • Milan Knížák
    • Miloš Zeman
  • Moje knihy
  • Galerie
  • Kontakt
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Domů
  • Komentáře
  • Pražská kavárna
    Pražská kavárna – Interview s Vladimírem Kočandrlem

    Pražská kavárna – Interview s Vladimírem Kočandrlem

    Pražská kavárna – interview s Jankem Ledeckým

    Pražská kavárna – interview s Jankem Ledeckým

    Pražská kavárna – Intervew s Janem Skopečkem

    Pražská kavárna – Intervew s Janem Skopečkem

    Pražská kavárna – host: Petr Štěpánek

    Pražská kavárna – host: Petr Štěpánek

    Pražská kavárna – interview s Jozefem Banášem

    Pražská kavárna – interview s Jozefem Banášem

    Pražská kavárna – interview s prof. Petrem Neužilem

    Pražská kavárna – interview s prof. Petrem Neužilem

    Pražská kavárna – Interview s Benjaminem Kurasem

    Pražská kavárna – Interview s Benjaminem Kurasem

    Pražská kavárna – interview s Vlastimilem Vondruškou

    Pražská kavárna – interview s Vlastimilem Vondruškou

    Pražská kavárna – host: Jiří Rusnok

    Pražská kavárna – host: Jiří Rusnok

    Pražská kavárna – host: Jan Cimický

    Pražská kavárna – host: Jan Cimický

    Pražská kavárna je tady!

    Pražská kavárna je tady!

    Prazska_kavarna_13_dil_Klaus_160905

    Václav Klaus

    Prazska_kavarna_11_dil_Berkovec_160829

    Stanislav Berkovec

    Prazska_kavarna_10_dil_Bartosek_Praha_160822

    Jan Bartošek

    Prazska_kavarna_9_dil_Jandak_160815

    Vítězslav Jandák

    Prazska_kavarna_8_dil_Koroni_160808

    Boris Koroni

    Prazska_kavarna_7_dil_Svoboda_160801

    Jiří Svoboda

    Prazska_kavarna_6_dil_Novotny_160725

    Stanislav Novotný

    Prazska_kavarna_5_dil_Jakl_160718

    Ladislav Jakl

    Prazska_kavarna_4_dil_Foldyna_160711

    Jaroslav Foldyna

    Trending Tags

    • Václav Klaus
    • Stanislav Berkovec
    • Jan Bartošek
    • Vítězslav Jandák
    • Boris Koroni
    • Jiří Svoboda
    • Stanislav Novotný
    • Ladislav Jakl
    • Jaroslav Foldyna
    • Jan Schneider
    • Milan Knížák
    • Miloš Zeman
  • Moje knihy
  • Galerie
  • Kontakt
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Petr Žantovský
Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
Domů Komentáře

Zprávy ze cvokhauzu 15.

petrzantovsky od petrzantovsky
8. 11. 2020
Zprávy ze cvokhauzu 15.

Jeden z laskavých pozorných čtenářů tohoto cyklu Zpráv ze cvokhauzu mi doporučil ke studiu vskutku interesantní závěrečnou práci jedné studentky FHS UK s názvem „Gender v textech punkové skupiny Visací zámek“ . Jak čteme hned v abstraktu, „práce pojednává o konstrukci maskulinity a femininity, jak je charakterizuje většinová společnost s patriarchálním pohlavně-genderovým systémem. Základním východiskem je sociální konstruktivismus, který předpokládá neustálé znovukonstruování reality prostřednictvím sociální interakce. Hudební subkultura punk se vymezuje vůči mainstreamové společnosti, a proto od ní lze očekávat alternativní konstrukce maskulinity a  femininity. Na základě obsahové analýzy textů písní punkové skupiny Visací zámek se tato práce snaží zjistit, zda jsou konstrukce maskulinity a femininity v rámci kohorty kolem punkové skupiny Visací zámek skutečně konstruovány odlišně. Pro patriarchální společnosti je typický všudypřítomný androcentrismus, proto si práce klade za cíl posoudit také to, zda jím jsou postiženy také texty punkové skupiny Visací zámek, tedy zda jsou sexistické.“ To zní lákavě, není-liž pravda?

Tož jsem se začetl. Co jsem se dověděl? Například objevné zjištění, že „ženám v subkulturách nebyla věnována příliš velká pozornost. Když už se o ženách mluvilo, tak jako o partnerkách nebo pasivních  konzumentkách subkulturní módy.“ To ale nebylo samo sebou: „Dívčí skupiny sehrály v počátcích punkové subkultury významnou roli, ale byly muži časem vytlačeny do pozice fanoušků a přítelkyň právě zvyšujícím se násilím…Ženy však odmítaly být pouhými nezúčastněnými divačkami, a proto se aktivně zapojovaly do vytváření webových stránek a fanzinů a zakládaly vlastní skupiny. Vyjadřovaly odpor tím, že si přisvojily mužskou roli a také vystavováním vlastního těla… Patriarchální společnosti, mezi které se řadí také česká společnost, charakterizuje muže jako aktivní, racionální a sportovně a fyzicky nadané, zatímco ženy jako pasivní, zajímající se o vzhled, citově nevyrovnané. Muž vládne, žena je to Druhé. Muž je dominantní, žena je submisivní. Muž nesmí projevovat své city s výjimkou hněvu, žena naopak nesmí být agresivní a musí splňovat představu ,hodné holky´.“

Dosti teorie a přistupme rovnou k předmětu samému, totiž textům Visacího zámku. Zde se dovídáme mj., že „nejčastější činností mužů je pití alkoholu. S tím souvisí výskyt požívání dalších drog jako jsou cigarety, marihuana a jednou dokonce tvrdší drogy. K těmto neřestem pak patří v textech zmíněné krkání a zvracení… S alkoholem samozřejmě souvisí prostředí hospody, což je také v rámci rozpoznatelných prostorů nejčastějším místem, kde se muži ve všech textech Visacího zámku nalézají… Velmi výrazné je po celou dobu tvorby téma sexuality. V obou obdobích dominuje vnímání žen jako sexuálního objektu… Na první polovině alb se nadále drží spojení mužů s promiskuitou, která je dokázána častým pohlavním stykem s cizí ženou. V druhé části alb dochází k početnímu vyvážení pohlavního styku s cizí a vlastní ženou. Od punkové skupiny očekávané vyjádření se k homosexualitě jsem nenalezla ani jednou…“

Nemohu si pomoci, ale silně mi to připomnělo kultovní scénu z filmu Škola základ života: „Stanu se menším, až budu nejmenším na celém světě, co tím chtěl básník říci, Krhounku? „Prosím, básník se chce stát trpaslíkem.“ „Velmi správně, Krhounku. A proč byl chlapeček bosý?“ „Prosím, protože neměl botičky“. „Písně Visacího zámku často zmiňují hospody. Proč, Krhounku?“ „Prosím, protože se tam pije alkohol“, „Správně, Krhounku“. „Písně Visacího zámku často pojednávají o souložení. Proč, Krhounku“? „Prosím, protože skupina Visací zámek ráda souloží.“ „Správně, Krhounku.“

Kdysi se při výběru tématu závěrečné práce na vysokých školách zohledňovalo mj. to, nakolik budou výzkumné výsledky práce využitelné pro praxi. Pokud bych to měl aplikovat na danou práci, asi by to znělo takto: Je dobré chodit do hospody, pít alkohol a souložit s vlastními nebo cizími ženami. Nu a takto odborně vybavená absolventka půjde do praxe a bude nás poučovat o životě, dobru, lásce a pravdě. Hurá!

—-

Jak nás nedávno informoval server Novinky, „Berlín chce zakázat slovo cizinec“. Oč jde? V Berlíně už tak nemají existovat cizinci (Ausländer), černí pasažéři (Schwarzfahrer) ani žadatelé o azyl (Asylbewerber). Stavuje to nová příručka pro úředníky. Tamní státní zaměstnanci už nemají říkat cizinec nebo žadatel o azyl. Obojí je údajně diskriminační. Úředník má například slovo cizinec nahradit novým termínem „člověk s mezinárodní minulostí“. Černý pasažér se má také změnit, příručka nabízí variantu „cestující bez platné jízdenky“.

Příručka je mimořádně podrobná, má 44 stran a je součástí nového programu pro diverzitu. Navrhuje velké množství nových termínů za běžně užívaná slova. Nová pravidla pro úředníky přišla z tamního senátu, což je exekutivní orgán Berlína. Město je současně i samostatnou spolkovou zemí.

Němci mají zřejmě málo vlastních skutečných starostí, a tak mají asi dost času zabývat se politicko-korektními nesmysly. Nedávno německá média zaznamenala bitvu o populární výrobek zvaný cikánská omáčka, který je prý také diskriminační. Nově se má jmenovat maďarská papriková omáčka.

—-

 Jaká bude budoucnost Francie? Klade otázku server Echo 24. Možná bychom se měli ptát: jaká je budoucnost celé evropské civilizace. Dovídáme se totiž, že pro 57 % mladých muslimů je právo šaría důležitější než republika

Podle tohoto zdroje totiž výzkum sociologického institutu Ifop, zveřejněný v těchto dnech, detekuje rostoucí propast mezi muslimy a ostatními Francouzi ve vztahu k sekulární podstatě státu. „Viditelné náboženské znaky, vyhrazené hodiny v bazénech, výuka arabštiny ve školách… To jsou jen některé z celé řady záležitostí, kde se stále ještě většinová Francie diametrálně liší od dnes už možná až 8 milionové muslimské menšiny,“ píše server. Je to zásadní argument proti těm, kdo stále šíří (z naivity nebo politické spekulace)  tezi, že tak různé komunity mohou žít ve Francii společně. Čísla jsou jasná. Většina muslimů mladších 25 let věří, že šaría je důležitější než zákony republiky (57 %, což je nárůst o 10 procentních bodů od roku 2016), zatímco jen 15 % katolíků věří, že pravidla jejich náboženství by měla být preferována před zákony státu.

Srovnání názorů muslimů, katolíků a bezvěrců na tyto otázky je naprosto přesvědčivé: Vezměme to po řadě: Tolik diskutované nápadné nošení náboženských symbolů (ať už se jedná o rodiče doprovázející školní výlety, studenty vysokých škol, pracovníky soukromého sektoru nebo zaměstnance veřejných institucí): muslimové odpovídají na tuto otázku převážně kladně (75 %, 70 %, 69 % a 63 %). Naproti tomu katolíci jsou ostře proti tomu (souhlasí 18 %, 18 %, 19 % a 15 %) a lidé bez vyznání jsou o něco málo smířlivější, i když většina je stále proti (pro 27 %, 23 %, 22 % a 18 %). Pro výuku arabštiny a mateřských jazyků na veřejných školách je 82 % muslimů, 18 % katolíků a 32 % obyvatel bez vyznání.

S chystanou povinností podepsat smlouvu o respektování hodnot republiky pro sdružení, která přijímají veřejné dotace, souhlasí jen 58 % muslimů, lidé bez vyzvání souhlasí v 85 % a katolíci dokonce v 91 %. S tím, aby byly vyhrazeny konkrétní hodiny pro ženy v městských bazénech, souhlasí 81% muslimů, jen 16 % katolíků a 24 % lidí bez vyznání. Závěr výzkumu? Drtivá většina Francouzů je pro sekularismus. Má podporu více než 88 % celé populace. Jak připomíná sever, „zákon o sekularismu, který má být nyní dále posilněn novelou ústavy, byl ve Francii přijat v roce 1905 a stanovil po neklidném 19. století sekulární republikánskou podobu státu, striktní odpoutání od církve, včetně školství.“

Velmi tragikomicky – na pozadí těchto statistik – zní fantasmagorie prezidenta Emmanuela Macrona o vytvoření jakéhosi „euroislámu“ nebo „osvíceného islámu,“ který má být kompatibilní se sekulární republikou. Je to jako smířit Eichmanna s Wiesenthalem. Nikoli náhodou je Francie jedním z rodišť absurdního dramatu. Pánové Jarry, Genet či Ionesco by měli radost: konečně dochází na jejich slova. A zpoza sloupořadí by spokojeně přitakávali Beckett, Pinter a Havel. Bylo by to zajímavé divadlo, kdyby nešlo o zatraceně drsnou realitu.

SdíleníTweet

Související příspěvky

2024 aneb Útěk z Unionie – část 15.
Komentáře

2024 aneb Útěk z Unionie – část 15.

3. 2. 2025
2024 aneb Útěk z Unionie – část 14.
Komentáře

2024 aneb Útěk z Unionie – část 14.

20. 1. 2025
Proč jet a nejet na Trumpovu inauguraci
Komentáře

Proč jet a nejet na Trumpovu inauguraci

16. 1. 2025
Ve Svobodném rádiu 15.ledna 2025
Komentáře

Ve Svobodném rádiu 15.ledna 2025

16. 1. 2025
2024 aneb Útěk z Unionie – část 13.
Komentáře

2024 aneb Útěk z Unionie – část 13.

3. 12. 2024
2024 aneb Útěk z Unionie – část 12.
Komentáře

2024 aneb Útěk z Unionie – část 12.

4. 11. 2024

Nejčtenější články

  • Podcast 1 – Alternativa naruby

    Zprávy ze cvokhauzu 10.

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Myš provokuje tygra

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Zprávy ze cvokhauzu 2.

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Příčovy 2024 – pozvánka

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Zprávy ze cvokhauzu 5.

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Zprávy ze cvokhauzu 52.

    5
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Boris Koroni

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Pozvání na Vlastenecké setkání 2020 v Příčovech

    7
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Napsali mi z Aktuálně…

    0
    Sdílení 0 Tweet 0
  • Kdo tady porušuje zákon?

    0
    Sdílení 0 Tweet 0

Náhodné články

Zprávy ze cvokhauzu 90.

Zprávy ze cvokhauzu 90.

18. 3. 2022
Triangl / Triangl č. 22: Radůza

Triangl / Triangl č. 22: Radůza

3. 6. 2022
Jak do Příčov?

Jak do Příčov?

3. 8. 2020
Petr Žantovský

* 1962, novinář a VŠ pedagog, od roku 2012 stálý autor a komentátor portálu Parlamentní listy.

ARCHÍV

  • Senátní volby
  • Životopis
  • Reference
  • K čemu je Senát?
  • Můj program
  • Příspěvky

© 2020 Petr Žantovský. Všechna práva vyhrazena.

Žádný výsledek
Zobrazit všechny výsledky
  • Domů
  • Komentáře
  • Pražská kavárna
  • Moje knihy
  • Galerie
  • Kontakt

© 2020 Petr Žantovský. Všechna práva vyhrazena.

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Create New Account!

Fill the forms bellow to register

All fields are required. Log In

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
Webové stránky ukládají v souladu se zákony na vaše zařízení soubory, obecně nazývané cookies, potřebné pro fungování webových stránek a pro analytické účely. Používáním těchto stránek s tím vyjadřujete souhlas. PŘIJMOUTVíce informací
Privacy & Cookies Policy

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these cookies, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may have an effect on your browsing experience.
Nezbytné Vždy povoleno

Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. This category only includes cookies that ensures basic functionalities and security features of the website. These cookies do not store any personal information.

Není nutné

Any cookies that may not be particularly necessary for the website to function and is used specifically to collect user personal data via analytics, ads, other embedded contents are termed as non-necessary cookies. It is mandatory to procure user consent prior to running these cookies on your website.

Add New Playlist